مفهومی در شبکه‌های بلاک چینی که تضمین می‌کند کاربران بتوانند بدون نیاز به اجازه شخص یا نهادی دیگر از یک سیستم استفاده کنند؛ به‌طوری که کسی توانایی منع یا محدودکردن آنها را نداشته باشد.

آدرس در دنیای ارزهای دیجیتال رشته‌ای متنی از از حروف و اعداد است که برای ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال کاربرد دارد. آدرس کیف پول در حقیقت مانند شماره حساب بانکی عمل می‌کند. آدرس ارز دیجیتال را می‌توان به‌صورت متن یا کد QR با افرادی به‌اشتراک گذاشت که می‌خواهند برای شما ارز دیجیتال ارسال کنند.

آلت‌کوین‌ها یا ارزهای دیجیتال جایگزین به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شوند که پس از بیت کوین متولد شده‌اند. به‌عبارت ساده، هر ارز دیجیتال دیگری به‌جز بیت کوین، در دسته‌بندی آلت‌کوین‌ها جای می‌گیرد.

به عمل خرید‌و‌فروش سریع یک دارایی در بازارهای مختلف آربیتراژ می‌گویند. آربیتراژ برای سودبردن از اختلاف قیمت دارایی خاصی در دو بازار مختلف استفاده می‌شود.

اعداد منحصربه‌فردی هستند که به دستگاه متصل به اینترنت اختصاص داده و معمولاً برای مکان‌یابی دستگاه استفاده می‌شوند.

آدرس یک‌بارمصرفی است که میکسر ایجاد می‌کند تا آدرس اصلی فرستنده و گیرنده در تراکنش‌ها ناشناس بماند.

ایردراپ به عملی می‌گویند که مقدار مشخصی ارز دیجیتال یا توکن به‌‌رایگان بین مخاطبان توزیع می‌شود. ایردراپ را معمولاً تیم یک ارز دیجیتال انجام می‌دهد تا کاربران را به استفاده و افزایش محبوبیت کوین یا توکن تشویق کند. اکثر کمپین‌های Airdrop با سازوکاری نظیر دریافت کوین یا توکن در ازای انجام کارهای ساده مانند به‌اشتراک‌گذاری اخبار یا مطلع‌کردن دوستان یا دانلود برنامه اجرا می‌شوند.

فرایند‌ها یا مجموعه‌ای از قوانینی هستند که باید در عملیات محاسباتی یا حل مشکل رعایت شوند. الگوریتم معمولاً با کامپیوتر انجام می‌شود؛ البته افراد نیز باید مراحل الگوریتمی را رعایت کنند.

CBDC مخفف Central Bank Digital Currency و نوع جدیدی از رمزارزهاست که بانک مرکزی آن‌ها را صادر می‌کند و وضعیت قانون‌گذاری‌شان به مقررات یا قانون دولت بستگی دارد.

انتزاعی به موضوعی گفته می‌شود که در ذهن وجود دارد؛ ولی نمود فیزیکی و ملموس ندارد.

به بیشترین قیمتی می‌گویند که هر ارز دیجیتال یا دارایی در طول عمر خود ثبت می‌کند.

ایپینگ به‌معنی تقلید کورکورانه است. در حوزه ارزهای دیجیتال، به زمانی اطلاق می‌شود که سرمایه‌گذاران بدون تحقیق‌ و بلافاصله پس از راه‌اندازی و عرضه پروژه، در آن سرمایه‌گذاری می‌کند‌.

به روندی گفته می‌شود که در آن، هویت کاربر با شیوه‌های مختلف مثل ارائه رمزعبور، تأیید اعتبار با پیامک، اثرانگشت یا ارائه مدارک شناسایی احراز می‌شود. به‌طور خاص، احراز هویت در صرافی‌های ارز دیجیتال به‌معنای آن است که کاربر با ارسال مدارک شناسایی، هویتش را در صرافی ثبت کند. یکی از کاربردهای احراز هویت آن است که صرافی می‌تواند از کلاه‌برداری جلوگیری یا دسترسی کاربران کشورهای تحریم‌شده را قطع کند.

بیگ‌تِک‌ها به چهار غول فناوری دنیا، یعنی فیس‌بوک، اپل، گوگل و آمازون، گفته می‌شود. بدین‌دلیل به شرکت‌های مذکور بیگ‌تِک می‌گویند که بخش بزرگی از ارزش سهام بازارهای مالی در حوزه فناوری متعلق به آن‌هاست.

افزونه مرورگر مانند نرم‌افزار کار می‌کند، با این تفاوت که برای اجرا نیازمند مرورگر است. افزونه‌ها معمولاً قابلیت‌های جدید به مرورگر اضافه می‌کنند.

قرارداد اختیار خرید (Call Option) به دارنده قرارداد (خریدار) حق خرید (نه الزام) یک دارایی را در قیمت توافقی و از‌پیش‌تعیین‌شده می‌دهد. هنگامی که معامله‌گران انتظار دارند قیمت یک دارایی افزایش یابد، قرارداد Call می‌خرند.

 

به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که بانک‌های مرکزی هر کشور ایجاد و عرضه می‌کنند. ارز دیجیتال بانک مرکزی و ارز دیجیتال ملی گاهی اوقات در یک مفهوم به‌کار می‌روند.

به استفاده از توان محاسباتی و پردازش ابری برای استخراج ارزهای دیجیتال گفته می‌شود. استخراج ابری به‌واسطه شفاف‌نبودن روند استخراج ارائه‌دهنده خدمات، همواره با خطرهایی همراه بوده است؛ ازاین‌رو، هنگام استفاده از این خدمات باید بیشتر تحقیق شود.

ترکیب‌پذیری یکی از ویژگی‌های مهم در امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای است. به‌بیان ساده، این ویژگی عبارت است از امکان تعامل با پروتکل‌های مختلف و استفاده بدون محدودیت از ویژگی‌های گوناگون اکوسیستم دیفای.

اصلاح به کاهش حداقل ۱۰ درصدی قیمت یک دارایی گفته می‌شود که پس از یک بازار صعودی و افزایش بیش از حد ارزش آن رخ می‌دهد.

اعتبارسنجی فرایندی است که بانک‌ها و مؤسسات مالی طی می‌کنند تا به توانایی شما برای بازپرداخت وام‌هایتان پی ببرند.

ارزهای دیجیتال یا همان کریپتوکارنسی‌ها ارزهای کاملاً دیجیتالی هستند که از فناوری رمزنگاری برای ایمن‌سازی عملیات مدنظر خود بهره می‌برند.

ارز ابزاری برای مبادله است که خود تعیین‌کننده ارزش است.

کسب‌وکارهای امانی مرتبط با ارزهای دیجیتال به آن دسته از کسب‌وکارهایی اشاره می‌کنند که مدیریت و مالکیت دارایی‌های کاربران خود را به‌دست می‌گیرند

به کسب‌وکارهایی مانند صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال یا کیف‌پول‌هایی گفته می‌شود که کلید خصوصی را در‌اختیار کاربر قرار نمی‌دهند. وجوه مشتریان در‌اختیار این مراکز قرار دارد و آن‌ها به‌عنوان شخص ثالث مسئول تأمین امنیت دارایی‌های مشتریان محسوب می‌شوند.

این عبارت به ساخت یا تشکیل سازمان خودگردان غیرمتمرکز اشاره می‌کند.

به ارز دیجیتالی می‌گویند که سرمایه‌گذاران آن را به‌دلیل نقدینگی اندک یا تأمین‌نشدن بودجه یا به‌دلیل ماهیت کلاه‌برداری رها کرده‌اند و ارزش خود را به‌کلی از دست داده‌ است.

به برنامه‌ها یا نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که به‌جای اجرا روی یک رایانه یا سرور مرکزی، کدهای آن‌ها روی قراردادهای هوشمند نوشته شده‌اند و در یک شبکه بلاک چینی اجرا می‌شوند.

نوعی استیبل کوین‌ است که نهاد یا سازمان خاصی از آن پشتیبانی نمی‌کند و سازوکاری غیرمتمرکز دارند.

به هر چیزی که در چهارچوب کلی ارزهای دارایی‌های دیجیتال قرار گیرد، اکوسیستم دارایی‌های دیجیتال گفته می‌شود. این چهارچوب شامل طیف گسترده‌ای از توکن‌ها یا کوین‌های دیجیتال، توکن‌های غیرمثلی، استیبل‌کوین‌ها و محصولات مشتقه و آتی می‌شود.

این نوع از اقتصاد با بهره‌گیری از اصول مبادلات سنتی و ترکیب آن با فناوری جدید مانند بلاک چین، راه‌حل‌هایی برای برداشتن موانع و تعریف استاندارد‌های جدید به‌منظور مبادلات کالاها در مقیاس بزرگ ارائه می‌کند.

نودهایی هستند که به‌صورت خوشه‌ای و با به‌اشتراک‌گذاشتن بخش کوچکی از توان محاسباتی و پردازشی خود در فعالیت‌های شبکه مشارکت و در ازای آن پاداش دریافت می‌کنند.

ایپوک یا دوره به بازه‌های زمانی خاصی گفته می‌شود که رویدادهای ویژه‌ای در آن رخ می‌دهد. برای مثال، یکی از این بازه‌های زمانی خاص (ایپوک) در شبکه اتریوم هنگامی است که ۳۰‌هزار بلاک تکمیل شود.

یکی از استاندارد‌های محبوب شبکه اتریوم برای ساخت توکن‌های مثلی و غیرمثلی است. ازنظر ویژگی، این استاندارد ترکیبی از ERC-20 با ERC-721 است.

یکی از استاندارد‌های توکن اتریوم است که با بهره‌گیری از قرارداد هوشمند به‌ کاربران اجازه می‌دهد تا به‌طور ایمن توکن‌ها را به کیف‌پول دیجیتال منتقل کنند.

اولین استاندارد برای ساختن توکن‌های غیرمثلی در شبکه اتریوم است؛ اما مشکلاتی مانند هزینه زیاد گس برای سازندگان دارد.

استانداردی برای ساخت توکن‌های مثلی است که موجب بهبود استاندارد ERC-20 می‌شود.

استاندارد جدید شبکه اتریوم است که برای ایجاد ارتباط میان مشاغل اشتراک‌محور (دارای حق‌ِ اشتراک) با مشتریان طراحی شده است و امکان تراکنش‌های مبتنی‌بر اشتراک را برای کاربران فراهم می‌کند.

نام ارز بومی شبکه بلاک چین اتریوم است و آن را با نماد ETH نمایش می‌دهند.

استخراج گروهی به شرایطی اشاره می‌کند که گروهی از افراد با همکاری یکدیگر ارز دیجیتال استخراج می‌کنند و در‌برابر استخراج انفرادی (سولو ماینینگ) قرار می‌گیرد.

شرکت‌هایی هستند که دسترسی کاربران به اینترنت را ممکن می‌کنند.

ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش بازار آن‌ها بیش از ۱۰میلیارد دلار باشد.

سازوکاری معاملاتی است که در آن، معامله‌گران مبلغی بیشتر از موجودی خود را برای معاملات از صرافی قرض می‌گیرند.

یکی از استخرهای نقدینگی است که گردانندگان آن می‌توانند تا حدی در فرایند تأمین نقدنگی دخالت کنند.

ابزار یا سیستمی است که از آن برای خریدوفروش کالا و خدمات استفاده می‌کنند.

ارز دیجیتالی است که ارزش بازار آن بین ۱ تا ۱۰میلیارد دلار است.

ارز دیجیتالی است که می‌توان آن را استخراج کرد.

استخراج (ماینینگ) فرایندی در شبکه‌های بلاک چینی است که در آن، بلاک‌های جدید به شبکه اضافه و تراکنش‌های کاربران تأیید می‌شوند.

محلی مجازی است که جامعه‌ای از استخراج‌کننده‌ها (ماینرها) قدرت پردازشی دستگاه‌های خود را در آن‌جا با یکدیگر ادغام می‌کنند تا بخت خود را برای سودآوری در استخراج (ماینینگ) افزایش دهند.

شرکتی که درزمینه انتقال پول و ارائه خدمات پرداختی فعال است.

ارزی است که در یک شبکه بلاک چین عرضه و همان‌جا استفاده می‌‌شود؛ مانند بیت کوین و اتریوم.

واسطه‌هایی که داده‌های خارج از شبکه‌های بلاک چینی را به پروتکل‌های غیرمتمرکز منتقل می‌کنند.

شرایطی که در آن دارایی‌ها با قیمتی بیشتر از ارزش واقعی‌شان معامله می‌شوند.

ارزی که نرخ مبادله آن برابر با یک دارایی دیگر است؛ مانند استیبل کوین تتر که همواره یک دلار قیمت دارد.

تأثیر سفارش‌های (خرید یا فروش) معامله‌گران بر نوسان‌های قیمت دارایی است.

نوعی الگوریتم اجماع در شبکه‌های مبتنی‌بر بلاک چین است.

نوعی الگوریتم اجماع در شبکه‌های مبتنی‌بر بلاک چین است که در آن، ماینرها برای ساخت بلاک‌های جدید باید مقداری توکن را از چرخه شبکه خارج کنند.

روشی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای خیریه در شبکه‌های بلاک چینی است.

سازوکار اجماع مبتنی‌بر اثبات سهام در بلاک چین است که برای دستیابی به اجماع، به نودهای اعتبارسنج وابسته است.

نوعی الگوریتم اجماع در شبکه‌های مبتنی‌بر بلاک چین است.

استفاده‌کردن از نامی به‌غیر از نام واقعی شخص، مثل خالق بیت کوین که با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» خود را معرفی می‌کرد.

ازجمله ابزار‌های معامله مانند پول است که در موقعیت جغرافیایی مشخصی از آن استفاده می‌شود.

تلاش شرکت‌ها برای پیش‌برد فعالیت‌های خود به‌گونه‌ای که مطابق با قانون باشد.

اصطلاحی کنایی است و به شخصی گفته می‌شود که همیشه حرکات قیمت را برعکس پیش‌بینی می‌کند.

نهادهای فعال در شبکه لوپرینگ (Loopring) هستند که سفارش‌های معاملاتی این پروتکل را مدیریت می‌کنند.

روشی برای مخفی‌ نگه‌داشتن هویت فرستنده و گیرنده یک تراکنش در شبکه‌های بلاک چینی است.

مجموعه‌ دستورهایی که برنامه نرم‌افزاری آن‌ها را اجرا می‌کند.

الگوریتم استخراج مبتنی‌بر اثبات کار در بلاک چین است که لایت کوین هم از آن استفاده می‌کند.

دارایی‌ای که ماهیت غیرفیزیکی دارد و از‌نظر قانون معتبر شناخته می‌شود و می‌توان آن را فروخت.

شرایطی که در آن ماینری تعدادی بلاک جدید استخراج می‌کند؛ اما آن‌ها را در‌دسترس دیگر ماینرهای شبکه قرار نمی‌دهد.

پروتکلی مبتنی‌بر بلاک چین سیا (Sia) است که ابزاری برای ذخیره‌سازی فایل‌ها به‌صورت غیرمتمرکز ارائه می‌کند.

ارز دیجیتالی که قیمت آن همواره ثابت است. برای مثال، قیمت تتر همواره برابر با یک دلار است.

اختصاص‌دادن فضای ذخیره‌سازی کامپیوتری به شبکه ارز دیجیتال است. در‌حال‌حاضر، چیا (Chia) شناخته‌شده‌ترین ارز دییجتالی است که با کارت حافظه استخراج می‌شود.

الگویی نموداری است که معمولاً با تغییر در روند بازار همراه است.

اندیکاتورها یا شاخص‌ها در تحلیل تکنیکال، ابزارهایی آماده هستند که از آن‌ها می‌‌توان روی نمودار و برای تحلیل تکنیکال استفاده کرد. درحقیقت، اندیکاتورها توابع ریاضی هستند که براساس برخی فرمول‌های ریاضی کار می‌کنند. به‌عنوان مثال، حجم معاملات (Volume) نوعی اندیکاتور است که با جمع میزان خریدوفروش یک دارایی در بازه زمانی خاص محاسبه می‌شود. اندیکاتورهای مشهور را می‌توان به‌صورت آماده روی نمودارهایی مانند تردیدینگ ویو استفاده کرد.

گروهی از سازمان‌ها و شرکت‌هایی هستند که برای توسعه هرچه‌بیشتر اتریوم با یکدیگر همکاری می‌کنند تا بتوانند نظر شرکت‌ها را برای استفاده از شبکه اتریوم جلب کنند.

اینترکانتیننتال اکسچنج نام شرکتی آمریکایی است که در سال ۲۰۰۰ برای اداره چندین بازار بین‌المللی تأسیس شد. بورس نیویورک ازجمله مراکزی است که اینترکانتیننتال اکسچنج اداره می‌کند.

اینترنت اشیاء (IoT) به وسایل و دستگاه‌هایی اشاره می‌کند که به شبکه اینترنت متصل می‌شوند و با تعامل با یکدیگر به رفع هرچه‌بهتر نیازهای انسان کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال، کتری برقی که به اینترنت متصل شود و پس از جوش‌آمدن آب، به ساعت مچی هوشمند سیگنال ارسال کند، مشمول تعریف اینترنت اشیاء می‌شود.

ارزش کل قفل‌شده نشان‌دهنده مقدار ارزهای دیجیتالی است که در پروتکلی خاص سپرده‌گذاری شده است. در حوزه ارزهای دیجیتال، ارزش کل قفل‌شده معیار مناسبی برای بررسی ارزش هر پلتفرم دیفای است.

اوراق خزانه بدهی کوتاه‌مدت دولت آمریکاست. وزارت خزانه‌داری آمریکا اوراق خزانه را با هدف تأمین مالی پروژه‌های عمومی صادر می‌کند و به مردم می‌فروشد. دولت آمریکا با فروش اوراق خزانه به مردم بدهکار می‌شود و باید در زمان مشخص علاوه‌بر کل مبلغ سرمایه، مقداری سود به سرمایه‌گذاران پرداخت کند.

اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا مانند اوراق خزانه (Treasury Bills) بدهی دولت آمریکاست، با این تفاوت که بسیار طولانی و ممکن است تا بیش از ۲۰ سال طول بکشد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اوراق قرضه را به‌منظور تأمین مالی پروژه‌های عمومی صادر می‌کند و به مردم می‌فروشد.

احراز یا تأیید هویت دوعاملی (Two-factor authentication) به‌اختصار «2FA»، روشی برای ورود به حساب کاربری است که در آن، سیستم برای اینکه مطمئن شود کسی که قصد دارد وارد شود، خودِ کاربر است و مثلاً هکر نیست، دو عامل مختلف برای تأیید هویت طلب می‌کند. این دو عامل عبارت‌اند از: چیزی که سیستم می‌داند (مانند گذرواژه حساب کاربری) و چیزی که اثبات کند خودِ شما آن گذرواژه را وارد کرده‌اید نه شخص دیگری. عامل دوم می‌تواند رمزی یک‌بارمصرف جدا از گذرواژه باشد یا تأیید ایمیل یا تأیید پیامکی.

به مشارکت‌کنندگان در اجماع و تأیید تراکنش‌ها و ساخت بلاک‌های شبکه غیرمتمرکز «اعتبارسنج» گفته می‌شود. به‌عنوان نمونه، اگر در شبکه اتریوم یا کاردانو سهام‌گذاری کنید، به اعتبارسنج تبدیل می‌شوید و در تأیید تراکنش‌ها مشارکت می‌کنید.

در نمودارها، از YTD برای نمایش روند قیمت دارایی‌ها از ابتدای سال (میلادی) تا زمان حال استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر در سال ۲۰۲۲ باشیم و بخواهیم بفهمیم که روند قیمت بیت کوین از ابتدای ۲۰۲۲ تاکنون چه تغییراتی کرده، کافی است بازه‌ زمانی نمودار را روی YTD تنظیم کنیم.

اثبات دانایی صفر یا اثبات هیچ‌آگاهی روشی در رمزگذاری اطلاعات است. اثبات دانایی صفر این امکان را فراهم می‌کند که بدون نیاز به افشای اطلاعات به اعضای شبکه، فرایندها انجام شود.

اثبات دانایی رول‌آپ یا اثبات دانایی انباشت راهکاری لایه دوم در بلاک چین است. در این راهکار، محاسبات و ذخیره‌سازی اطلاعات در خارج از بلاک چین انجام می‌شود؛ در‌حالی‌که سرمایه‌ها در قرارداد هوشمند ذخیره می‌شود.

بازبینی به روندی گفته می‌شود که در آن، توسعه‌دهندگان کدها یا الگوریتم‌های یک سیستم را بررسی می‌کنند. این کار عموماً برای پی‌بردن به مشکلات امنیتی و باگ‌های سیستم پیش از عرضه عمومی انجام می‌گیرد.

بازارساز خودکار الگوریتمی ریاضی است که برای معامله‌های بی‌واسطه در صرافی‌های غیرمتمرکز بازار ایجاد می‌کند. از‌آن‌جا‌که در صرافی‌های غیرمتمرکز سازمان یا شرکت مرکزی وجود ندارد، بازارسازهای خودکار وظیفه قیمت‌گذاری دارایی‌ها و تعدیل نقدینگی را برعهده دارند. در‌واقع، بازارساز خودکار مثل رباتی است که قیمت یک ارز را در صرافی غیرمتمرکز در لحظه محاسبه و به شما پیشنهاد می‌کند.

بیکن چین بلاک چینی است که زنجیره‌های شارد را در بلاک‌چین‌های مبتنی‌بر اثبات سهام، مثل اتریوم ۲.۰ همگام‌سازی و مدیریت می‌کند.

بنچ‌مارک (مبنا) روشی است که در آن، عملکرد یک دارایی یا سبد سرمایه‌گذاری سنجیده می‌شود.

به‌روزرسانی شماره ۹۵ در شبکه بایننس است که در آن، روند سوزاندن توکن‌های BNB سرعت گرفت.

به مرحله‌ قبل از انتشار نرم‌افزار نسخه بتا گفته می‌شود. در این مرحله، نرم‌افزار برای استفاده در‌اختیار تعداد معدودی از کاربرها و شرکت‌ها قرار می‌گیرد تا در شرایط واقعی آزمایش شود.

بایننس لبز پروژه‌ای است که با هدف تقویت و سرمایه‌گذاری و توسعه بلاک چین و کسب‌وکارهای این حوزه ایجاد شده است. در‌واقع، بایننس لبز شاخه سرمایه‌گذاری صرافی بایننس محسوب می‌شود.

بیت واحدی کوچک در فناوری اطلاعات است که بری اندازه‌گیری حجم داده‌ها استفاده می‌شود.

بیت کوین تاک انجمنی اینترنتی است که با تمرکز روی بیت کوین ساخته شده است. این وب‌سایت محبوب‌ترین انجمن مخصوص بیت کوین و ارزهای دیجیتال و بلاک چین شناخته می‌شود.

بیت پی شرکتی است که خدمات پرداخت را در حوزه ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. از محصولات مهم این شرکت می‌توان به درگاه پرداخت ارزهای دیجیتال اشاره کرد.

بلاک ترید خرید یا فروش بزرگ سهام است. به‌دلیل حجم زیاد معامله، صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بلاک تریدها را انجام می‌دهند. این معاملات عمدتاً به‌صورت فرابورسی صورت می‌گیرد.

بازده سرمایه نوعی نرخ است که خرج‌کردهای شرکت را با سود و آورده آن مقایسه می‌کند. برای مثال، وقتی شرکتی در ازای هر دلار درآمد، ۱ دلار خرج‌کرد داشته باشد، بازده سرمایه آن ۱:۱ خواهد بود.

به نهاد مرکزی گفته می‌شود که مسئول وضع قوانین و تنظیم سیاست‌های پولی و مالی یک کشور است.

 

یکی از انوع بلاک‌چین‌های نیمه‌غیرمتمرکز است که در مدیریت آن، بیش از یک سازمان نقش دارند. از بلاک‌چین‌های کنسرسیوم اغلب بانک‌ها و سازمانی‌های دولتی استفاده می‌کنند.